In 2015 is de Gelijk=Anders campagne gelanceerd. Dat was 20 jaar na de laatste vrouwenconferentie in Beijing. In 2020 hebben we deze campagne weer nieuw leven ingeblazen, met een nieuwe website en nieuwe doelstellingen (Gelijkisanders.nl). Belangrijkste vraag was 25 jaar na de conferentie: Hoe is de situatie veranderd na 25 jaar. En dat viel tegen. Er is nog steeds veel werk aan de winkel om gendernormen, -rollen en – stereotypering aan te pakken.
De eerste fase van de Gelijk=Anders campagne richtte zich op het publiek. Vooral tot jonge mensen die wel voelen dat gelijkheid een belangrijk thema is, maar daar misschien nog niet helemaal de juiste woorden of argumenten bij kunnen vinden. Hen hebben we bereikt met een serie filmpjes. De filmpjes gaan onder meer over de werk-zorgverdeling en de stereotypering waar zowel mannen als vrouwen daarbij tegenaan lopen, of het gebrek aan vrouwen en gemarginaliseerde groepen in leiderschapsposities.
Maar in de meest recentelijke fase richtte Gelijk=Anders zich op de politiek, onder meer met een oproep om aan de politieke partijen te laten zien dat gelijkheid een belangrijk thema is. In de oproep vragen we onder meer het verkleinen van de loonkloof, representatie bij besluitvorming en gelijkwaardigheid binnen gezinnen.
De coalitie bestaat uit WO=MEN, Atria, Rutgers, Cordaid, COC, WECF en de Alliantie Samen
Werk Het. Daarnaast zijn er nog een groot aantal ondersteunende organisaties.
Gendergelijkheid en vrouwenrechten staan, nog altijd, wereldwijd onder druk. Daarom lanceren WO=MEN Dutch Gender Platform, WECF, Rutgers, Simavi, ActionAid, Cordaid, WOMEN Inc. en COC in de Gelijk = Anders Campagne.